Grafische weetjes..

In de grafische wereld gebeurd op dit moment zo ontzettend veel.
Interessante en leuke items komen dagelijks op ons netvlies te staan.
Sommige hiervan die enigszins een "link" hebben met Grafiklus. 
Graag willen we deze grafische weetjes met u delen.

 

 

 

Typografie

Het gebruik van typografie is erg belangrijk voor de uitstraling van je logo en/of huisstijl. Wordt er een bepaald lettertype genomen wat niet bij het imago of identiteit van je bedrijf past, dan verliest je logo al zijn kracht. vaak hebben mensen ook eigen gedachtes met lettertypes. als er bijvoorbeeld een bepaalde typografie gebruikt is voor het logo krijgen ze soms al een beeld van het bedrijf.


Daarom is het vaak ook af te raden om meer dan 3 verschillende lettertypes door elkaar te gebruiken in het logo. dit komt namelijk vaak onleesbaar en rommelig over. Ook geeft het geen goede uitstraling. Waardoor het dan ook weer verwarrend voor de klant is om de identiteit van je bedrijf te ontdekken. het is wel mogelijk om 2/3 verschillende lettertypes te gebruiken als deze elkaar versterken. Ook is het erg belangrijk dat de typografie van je logo goed leesbaar is, zowel groot op een scherm als klein op een briefpapier.

 

Wat voor soorten lettertypes zijn er?

Er zijn duizenden soorten lettertypes, maar in theorie kun je een verschil aangeven tussen schreef en schreefloze lettertypes. Een andere benaming hiervoor is Serif en Sans Serif. Het meest gebruikte schreef lettertypen is Times New Roman. Bij dit lettertype zit er aan het uiteinde van de letter een streepje aan de boven en onderzijde van de poot. Bij de schreefloze letter wordt "Verdana" erg veel gebruikt. Dit lettertype heeft aan het uiteinde van de poot geen streepje. Als je het snel samenvat heeft de schreef letter een wat sierlijkere uitstraling, en de schreefloze letter een wat strakker uiterlijk.

 


TYPOGRAFIE 

 

Kleuren

Kleur is een essentieel onderdeel voor de bekendheid van je bedrijf. Kleuren hebben namelijk een bepaalde invloed op mensen. Een goed gekozen kleur kan er dan ook voor zorgen dat jouw bedrijf extra goed opvalt. om ervoor te zorgen dat je een logo ontwikkelt dat mensen niet meer vergeten, kan je hem het beste zo simpel en basis mogelijk houden. Hierdoor ben je namelijk erg goed herkenbaar en makkelijk te onthouden. dit brengt dan vaak ook gelijk de directe boodschap van het logo over. kleuren zijn dus erg belangrijk!


Welke kleuren moet ik nu kiezen?

Rood

Rood is een kleur die staat voor emotie, passie en kracht. Rood trekt aandacht, en wordt daarom in veel huisstijlen gebruikt.

Blauw

Blauw straalt rust, betrouwbaarheid, en succes uit. Blauw wordt het meest in de zakelijke branche gebruikt.

Paars

Paars staat voor rijkdom, spiritualiteit en luxe. Ook zie je paars vaak terug in het onderwijs.

Grijs

Grijs staat voor praktisch, intelligentie. Grijs zie je veel terug in een logo. Grijs versterkt vaak de kleur die ernaast staat.

Groen

Groen is een frisse, rustgevende kleur. deze kleur vind je vaak terug in de gezondheid of natuur sector. Groen valt op!

 


Papier formaten

Binnen de grafische branche hebben we vaak te maken met papierformaten. De meest gebruikte papierformaten zijn de A-formaten. Hieronder een overzicht van alle A-formaten in millimeters. en de daarbijbehorende producten.

 

A0 = 841 x 1189 mm
(posters, technische tekeningen, stoepborden)


A1 = 594 x 841 mm
(posters, technische tekeningen, stoepborden)


A2 = 420 x 594 mm
(posters, technische tekeningen, stoepborden)


A3 = 297 x 420 mm
(posters, folders, menukaarten)


A4 = 210 x 297 mm
(briefpapier, brochures, folders, kalenders)


A5 = 148 x 210 mm
(flyers, folders, notitieblokken)


A6 = 105 x 148 mm
(flyers, ansichtkaarten, wc-kaarten, notitieblokken)


A7 = 74 x 105 mm
(flyers, tickets)


A8 = 52 x 74 mm
(flyers, stickers)

 

 

 

Drukwerk papier

Papier is er in allerlei soorten en diktes. het is daarom erg belangrijk om goed te kijken welke soort papier nu past bij uw drukwerk. Vaak is het ook nog heel belangrijk om de gedachten achter het product te bedenken. Zo kan een verkeerde papierdikte van een flyer al snel gezien worden als een "vodje" en wordt deze dan ook direct bij het oud papier gestopt. Of wanneer er een te zwaar soort papier wordt gebruikt bij bijvoorbeeld een mailing. Dit kan dan al snel hoge portokosten met zich meebrengen. Het is daarom erg belangrijk om de juiste soort en papierdikte bij het gekozen product te kiezen (hieronder wat verschillende papiersoorten).

 

Ongestreken papier
Ook wel uncoated papier genoemd, heeft een matte, ruwe uitstraling. waardoor dit papiersoort ook makkelijk beschrijfbaar is. afbeeldingen en foto's krijgen een wat mattere look op dit papiersoort. Voorbeelden van deze papiersoorten zijn, houtvrij offset wit, Biotop, Conqueror.

 

Gestreken papier
Ook wel coated papier genoemd, heeft een glad en egale uitstraling. foto's en afbeeldingen krijgen daardoor op dit papier erg heldere kleuren. Dit papier is niet goed beschrijfbaar. Voorbeelden van deze papiersoorten zijn, Houtvrij gestreken wit, Glossy MC, Silk MC.

 

Papiergewichten
Er zijn erg veel verschillende gewichten in de papiersoorten. het meest gebruikte papiergewicht is 80 grams A4 papier (zoals vaak gebruikt wordt bij de huisprinters). Hoe zwaarder het papier hoe steviger het aanvoelt. 135 grams of 170 grams papier wordt bijvoorbeeld vaak gebruikt bij flyers, posters, brochures of folders. Voor een wat luxere uitstraling gebruiken we vaak 250-300 grams. Hierbij kunt u denken aan visitekaartjes, wc-kaarten, ansichtkaarten of uitnodigingen.


Snijlijnen / Afloop

Snijlijnen en afloop zijn de basis voor een netjes recht en schoon gesneden eindformaat van het drukwerk.

 

Snijlijnen

Snijlijnen, de naam zegt het al. Dit zijn kleine lijntjes rondom het drukwerk. Waardoor de afwerker precies kan zien waar er precies gesneden dient te worden. In de professionele ontwerp programma's kan de ontwerper de juiste snijtekens in een document plaatsen, en dan exporteren naar een eind (pdf) document. De snijlijnen worden dan samen met het document mee gedrukt.

 

Hierna kan de afwerker precies zien waar hij moet snijden. Zodra alles is gesneden zijn de snijtekens niet meer zichtbaar op het drukwerk. De juiste snijlijnen en markeringen zijn dus onmisbaar bij allerlei soorten drukwerk. Een drukker zal dan ook altijd vragen naar een compleet grafisch aangeleverd bestand (incl. snijlijnen + afloop).

 

Afloop

Bijna al het drukwerk moet voorzien zijn van afloop. Afloop is een soort "rand" rond een te drukken document/ontwerp. Meestal hanteren drukkers 2-3 mm. Documenten worden dan op grotere vellen gedrukt met de afloop erop. Daarna worden deze schoon gesneden tot het juiste eindformaat.

 

 

Resolutie / Pixels

Resolutie & Pixels, veel genoemde termen in de grafische branche. Vaak worden deze termen verkeerd gebruikt.

 

Pixels

Pixels zijn digitale beeldpuntjes. foto's, afbeeldingen en beeldschermen zijn verdeeld in rasters, waarbij elk vierkantje staat voor een enkele pixel. hoe meer vierkantjes een raster heeft, hoe meer informatie er kan worden voorzien. Dit betekend dus eigenlijk dat de resolutie (en dus de kwaliteit) van een foto of afbeelding beter wordt.

 

Resolutie

Resolutie is de hoeveelheid informatie die een scherm, foto of afbeelding bevat. Met een hogere resolutie beeld kan je dan ook op een groter formaat afdrukken zonder beeldverlies te lijden. Resolutie van een beeldscherm geeft bijvoorbeeld aan uit hoeveel pixels in de hoogte en breedte het beeld is opgebouwd.


Bestandstypes

Bestandstypes/extensies zijn termen die horen bij de bestandsnaam. De extensie geeft de bestandssoort aan. Een Portable Document Format- bestand is bijvoorbeeld te herkennen aan de term ".pdf" en een foto bestand is te herkennen aan de term ".jpg". De bestandstypes staan altijd achter de bestandsnaam en wordt door middel van een punt gescheiden van de rest. Hieronder wat voorbeelden van bestandstypes.

 

.JPG

JPG (JPEG) is een afkorting van Joint Photographic Experts Group.
Het is de meest gebruikelijke manier van het opslaan van foto's.
JPG wordt ook vaak gebruikt om foto's door te versturen, op internet te plaatsen etc.

 

.PDF

PDF staat voor Portable Document Format. Een PDF bestand is erg veelzijdig. PDF is een bestandsindeling die gebruikt wordt voor het op een veilige manier overbrengen en presenteren van diverse documenten. Zowel in hoge resolutie (bijvoorbeeld voor een definitief grafisch bestand) of in lage resolutie (bijvoorbeeld een proefdruk van een grafisch bestand). Die dan weer makkelijk te versturen is via de e-mail.

 

.PNG

PNG staat voor Portable Network Graphics. je kunt PNG een beetje vergelijken met JPG. PNG is erg populair vanwege de ondersteuning van transparantie. Wat dan erg geschikt is voor online gebruik.
 

.GIF

GIF staat voor Graphics Interchange Format. GIF is een bestandsindeling voor het opslaan van afbeeldingen.
Een GIF bestand wordt de dag van vandaag vaak gebruikt voor het maken van bewegende plaatjes op internet.
 
 
 

Drukken / Printen

Grafiklus werkt nauwlettend samen met een vaste drukker. Deze drukkerij levert in een korte tijd hoogwaardige kwaliteit drukwerk af, tegen een scherpe prijs.

 

Heeft u al een vaste huisdrukker? Dan bent u natuurlijk vrij om uw drukwerk daar onder te brengen.

 

Wat is belangrijk bij het kiezen van een drukker?

Het kiezen van de juiste drukkerij is niet gemakkelijk. Daarom raden we bij Grafiklus altijd aan om het via onze eigen huisdrukker te laten lopen.

 

Mocht u dit niet willen, dan moet u letten op de juiste punten. De prijs die u betaald voor het drukken is natuurlijk altijd erg belangrijk. U wilt niet te veel betalen. Maar let op dat goedkoop soms ook duurkoop kan zijn. hoge kwaliteit drukwerk doet recht aan uw reclame uitingen. Slecht drukwerk verpest zelf het beste ontwerp. 

 

 

 

Grafisch Logo

Werkzaamheden

Logo, huisstijl, kaarten,

briefpapier, visitekaartjes, enveloppen,

flyers, posters, folders,

brochures, advertenties, bijzondere wensen

Grafiklus

T: 0162 - 467121       E: info@grafiklus.nl

Catharinastraat 34a

4901 GR,  Oosterhout (NB)

Afspraak op aanvraag